Arkiv | 14:50 Europe/Stockholm10

Potatiscurry

5 Okt

När jag lagade den här återupptäckte jag vad fantastiskt bra kumminfrön passar tillsammans med potatis. Jag gjorde potatiscurryn något mildare än vad den blir om man följer receptet till punkt och pricka för att få min lillgrabb att äta den, men jag ser fram emot att göra den med full hetta. Passar till bra till andra curryrätter, till exempel en indisk, vegansk buffé.

5 medelstora potatisar

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

2 cm färsk ingefära

1 färsk röd chilifrukt

1 tsk curry  Curry finns i olika styrka, avgör själv om du vill ha stark eller ”vanlig”.

1 tsk korianderfrön

1 tsk kumminfrön

salt

Sätt ugnen på 200 grader

Grovhacka löken och vitlöken. Skala och skär ingefäran i stavar och skiva chilin. Lägg allt i en matberedare eller mixerskål och kör tills allt är ihopblandat till en ”pasta”.

Häll lite olja i en ugnsform och seta ut ”pastan” på botten i ugnen. Skär potatisen i fyrkanter och rulla runt dessa i pastan. Blanda sedan ihop allt med händerna. Sprinkla salt, curry, koriander- och kumminfrö över det hela och ringla över ytterligare lite olja. Ställ i ugnen i 45-55 minuter. Potatisen ska vara knaprig på utsidan och mjuk inuti.