Intervju med Karrel Christopher, del 3

16 Apr

Hur upplever du att det är att leva som vegan, vilka är fördelarna och utmaningarna?

8c7385d1df58523e3c78b35bccc3f9ebFör mig har det varit det bästa jag någonsin har gjort, det är en härlig känsla att veta att jag gör mitt bästa för att inte bidra till lidande, grymhet och mord! Det är största sinnesfriden att leva ett liv med medkänsla. Fysiskt mår jag verkligen bättre och min kropps dagliga rutiner är mycket mer smidiga och bekväma. En nyligen gjord check-up och blodprover visade att jag är i mycket god hälsa. Vid 55 års ålder behöver jag inte ta några andra mediciner än en mycket låg dos av hormon för klimakteriesymtom. Intensiteten av dessa symtom har minskat avsevärt sedan jag blev vegan. Tillagningen av mat har blivit mer medveten, kanske mer andlig. Måltider är mycket roliga och tillfredsställande.  Och jag känner att de kontakter jag har med djur är ännu mer givande. Jag känner en mer fredlig, djupare förbindelse med dem och de svara så kärleksfullt på denna energi.

Utmaningarna: att möta sanningen om djurens exploatering och den nuvarande situationen i världen – det kan vara en hel del sorg att bearbeta. Allt eftersom samhället vaknar tror jag att det kommer att bli en form av post-traumatisk stress i stor skala som måste lösas. Djup empati och medkänsla tenderar att få dig att känna smärtan, lidandet och förlusten av andra varelser på ett väldigt nära sätt. Man upptäcker känslor av skam, skuld, ilska och hjälplöshet upptäcks och det kan vara en mycket rå upplevelse. Men inför det blir du mer motiverad att engagera dig i att avsluta de grymheter som finns och påbörja läkningsprocessen. Jag försöker göra en särskild ansträngning för att hitta positiva aktiviteter för att underlätta en del av den stress: krama djur, krama träd, spela på mina flöjter, målning, trädgårdsarbete, meditation och promenader naturen. Det finns en stor tröst i att göra mina egna personliga förändringar, men att delta i aktivism med andra är verkligen den mest kraftfulla åtgärden för att balansera dessa svåra känslor.

 

Slutligen, vad skulle ditt råd vara till en köttätare som överväger att bli vegetarian respektive en vegetarian som överväger att bli vegan?

Det viktiga är att skapa nya vanor och traditioner – så du inte fångas av känslan att ha förlorat något, utan av att ha vunnit! Veganer njuter av läcker, fräsch, tillfredsställande mat och roliga sociala liv. Vi är bara mer selektiva. Ge dig själv tid att upptäcka och anpassa sig till smaker som kan vara nya för dig. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt du tappar intresset för och suget efter de gamla livsmedlen. Var kreativ, experimentera, ta en matlagningkurs och upptäck några roliga internationella rätter som snart kommer att bli dina nya favoriter. När du väl lärt dig grunderna är det riktigt enkelt.

Det är verkligen bra att ha stöd av en vän, familjemedlem eller vegetariansk/vegansk grupp i ”verkligheten” eller på nätet. Att ha stöd är viktigt inför alla större förändringar i livet. Var beredd på att kanske bli lite retad och på att kanske få en del kritik.

De flesta upptäcker att detta att bli vegan är inte bara en diet. Det innebär ansvarsfulla val i alla aspekter av det dagliga livet. Det utvecklar och stärker en helig förbindelse med allt liv och element på vår planet. Genom våra handlingar bestämmer vi att erkänna rättigheterna för alla djur-människa och icke-människa, att leva med värdighet och respekt … att känna komfort, lugn och trygghet … att vara glad, lycklig och nöjd – och att vara så fri som möjligt. Oavsett religiösa uppfattning anser de flesta anser Veganism är en mycket andlig väg. Det känns verkligen bra att leva ditt liv genom att göra varje rimlig ansträngning för att vara snäll och mild –  att förbinda sig att inte leva på grym bekostnad av en annan. Att leva ett medkännande liv främjar sinnesfrid för själ, kropp och ande. För mig har övergången till Veganism varit ett sätt att börja älska livet igen … med större glädje och vördnad.

296334_2435855751756_584700089_n

Kommentera

