Intervju med Karrel Christopher, del 2

16 Apr

Hur startade ditt engagemang, och vad har du fått för reaktioner?

 Sommaren 2012 ”snubblade” jag över en brutal fårklippningsfestival. Jag var så upprörd av ljudet av deras upprörda röster, panikslagna ansikten och såg hur21813_2869126783261_1351706996_n hårdhänt de hanterades och de skador de fick. Jag tillbringade dagen med att dokumentera det hela med min kamera och lovade fåren att jag skulle berätta deras historia. Som kontrast var människor runt omkring mig helt apatiska, för dem var det bara en vanlig, rolig tradition. Jag chockades av deras reaktioner som jag fann helt oacceptabla. Efter några känslomässigt utmattande timmar av skrivande och redigerande så postade jag ett urval av bilder och texter på Facebook.

Helt oväntat fick de en mängd medkännande kommentarer, blev delade och postade på andra sidor. Mitt antal vänner och prenumeranter växte och artiklar och poster översattes till andra språk. Det verkar som om min bana som djurrättsaktivist därmed hade börjat. Det enorma stödet har varit en enorm överraskning, och det slog mig att jag faktiskt hade en möjlighet att göra någon skillnad för djuren. Den positiva responsen har motiverat mig att fortsätta mina undersökningar av exploateringen av djur och åtagandet att göra min del för att få slut på den. Vid varje tillfälle jag får träffar jag och fotograferar fler djur, undersöker mer och fortsätter att göra posters. Varje dag lär jag mig av mina erfarenheter och andra passionerade djurrättsaktivisters erfarenheter. Det är ett privilegium att få kontakt med dem och samarbeta i att sprida det veganska budskapet. Ett nätverk av människor som bryr sig är en helande gåva som hjälper till att skapa en atmosfär av hopp.

Jag vet att du sa en gång att efter att ha varit vegetarian i många år, var det när du började på Facebook som du insåg att du behövde bli vegan. Hur kommer det sig?

Sedan barndomen hade jag varit en ”djur & natur älskare” och var nöjd som vegetarian i 30 år. Men skamligt nog hade jag låta mig tröstas av  marknadsföringsbegrepp som”human” och ”ekologisk” vilka försöker pracka på oss idéer om förbättringar kring djurens välbefinnande avseende ägg och mejeriprodukter. Som så många jag hade fångats upp av distraktioner i ett hektiskt liv och även ett visst socialt tryck. Tyvärr hade jag inte hela bilden av  exploatering av djur klar för mig. Tack och lov för sociala medier, aktivister har nu en mycket större räckvidd än 10, 20, 30 år sedan. När jag började dela mina djurmålningar och fotografier på Facebook fick jag nya vänner som var djurrättsaktivister och jag blev konfronterad med deras bilder, artiklar och namninsamlingar. Vad jag lärde mig var en stor väckarklocka.

Det var uppenbart för mig – när de ställs inför sanningen – att jag måste studera mina vanor och livsstil ytterligare. Jag kunde helt enkelt inte fortsätta att leva på en grym bekostnad av andra levande varelser.. Att bli VEGAN var det mest självklara, naturliga beslutet. Jag är djupt tacksam mot de individer och sidor på Facebook som är engagerade och framhärdar i att dela sanningen. De har förändrat mitt liv på mycket positiva sätt och inspirerade mig att bli mer involverad i Djurens rättigheter.

578201_2991252716333_504228152_n

Kommentera

