Intervju med Karrel Christopher, del 1

16 Apr

Möt Karrel Christopher, konstnär, fotograf och vegan som vigt liv till att i både målaningar och fotografier visa djur som de individer med samma rätt till värdiga som vi mänskliga djur har. Hennes fotografier sprids vida omkring på nätet och väcker en nödvändig debatt kring hur vi behandlar de djur vi självsvåldigt dömt till att vara ”vår” mat, till skillnad från de vi väljer att ha som kompanjoner.

521765_505852796134306_1492567744_nDina bilder både inspirerar människor till veganism och får hårdnackade köttätare att flippa ur. Hur kom du på idén att kämpa för veganism genom bilder?

 Nå, Jag är inte säker på att “kämpa” är det rätta ordet. Jag vill tänka på det som att introducera människor för levande varelser som ofta är osedda. Jag vill tänka på det som att introducera människor för levande varelser som ofta är osedda, avslöja deras liv och uppmuntra till ett medkännande leverne. De senaste åren har jag haft förmånen att lära känna och fotografera många bondgårdsdjur. Min tidigare erfarenhet från att ha arbetar för en smådjursklinik (i nästan 10 år) fokuserade mest på hundar och katter.

Jag har också tillbringat många timmar med att observera vilda djur på zoo. Dessa erfarenheter har inspirerat mig som konstnär och fotograf. Men det jag lärt mig har varit chockerande och förändrat mitt liv.  Genom att få kontakt med dessa djur så har jag mer på djupet börja förstå de upprörande orättvisor som drabbar icke-mänskliga djur. Förra året gick jag från att vara vegetarian i 30 år till att bli vegan. Genom mina bilder vill jag öka människors förståelse för djurens upplevelse, karaktär och önskemål likaväl som deras unika skönhet. Många människor är fångade i stressiga, upptagna liv. De möter eller ger sällan eller aldrig en tanke till djur, annat än till sina egna ”husdjur”. Internet har blivit ett mäktigt och bekvämt sätt att nå nästan alla, så med mina bilder kan jag ta djuren till dem.

 Dina bilder är ibland som en spark i magen, I synnerhet när du kombinerar ett foto av ett levande och friskt djur med en scen från ett slakthus. Kan du beskriva lite hur du arbetar med dina bilder?

 Det inbegriper flera olika metoder och kombinerar principer från min grafiska konst, design, målning, teaterupplevelser och kanske viktigast av allt – intuition. Genom att studera mina egna bilder och gå igenom mina minnen av djuren känner jag att jag når en djupare känslomässig respons. Mina känslor av empati får min fanatsi att gå igång på ett andligt vis och jag frågar mig “Vad är det för ett slags liv för ett djur. Till det kommer några scenarier som jag inte har sett eller bevittnat – som de i industrifarmer och slakthus. Jag är tacksam för de bilder som andra fotografer och aktivister avslöjar denna obehagliga sanning. Dessa tillgångar tillsammans med ytterligare eftersökningar hjälper mig att klargöra de frågor jag vill rikta ljuset mot. Att välja de mest effektiva rubrikerna och texterna är också väldigt viktigt.

On-line möter människor ett överväldigande antal bilder så jag anstränger mig för att göra mina bilder så estetiskt fångande och komponerade som möjligt, 299320_2478153489173_295769747_näven när jag låter dem avslöja något väldigt obehagligt. Jag vill att människor ska stanna upp, titta och läsa. När jag desgnar en affisch så funderar jag på hur jag ska engagera betraktaren på ett personligt plan; ibland på ett mjukt sätt och I bland mer konfrontatoriskt

Slutgiltigt hoppas jag att jag hjälper mäniskor att se och känna djuren. Att de genom att erkänna dem som levande varelser – inte som handelsvaror – ska förstå att de icke-mänskliga djuren värderar sina liv lika högt som vi värderar våra.

Kommentera

