Godsoppa

14 Jan

Vissa saker känns det som om man bara upprepar om och om igen. Har jag sagt att soppa är gott? Förmodligen. Har jag haft en soppa med potatis och/eller morötter i receptet. Förmodligen. Strunt samma, här kommer i allafall en till…

1.5 liter vatten

2 vegetabiliska buljongtärningar

6 medelstora morötter

6 medelstora potatisar

2 gula lökar

7 st frusna broccoliknippen

1 dl koriander

2 vitlöksklyftor

2 dl kokt ris

timjan, rosmarin, mejram

 

Det här är ytterligare en rätt som präglas av januari månads ”Jaaaa! Jag har lite sådant!!!” Vilket då alltså var några morötter, lite potatis, lök, kryddor och lite kokt ris som blev över när jag fyllde lunchlådan igår. Men samtidigt som det blev gott så är jag lite nöjd med att här slänger vi inte mat, ens om det gäller lite trött ris.

Hur som helst: häll vattnet i en kastrull och släng i buljongtärningarna. Om du som jag har en slö spis (fast jag är väl ensam i universum om att inte ha en induktionshäll), så kan du sätta på vattnet redan medan du skalar grönsakerna så att vattnet hinner bli åtminstone ljummet. Slanta morötterna och tärna potatisen. Skala och grovhacka löken och släng ned allt i vattnet. Låt koka tills allt blivit mjukt. Vad det gäller broccolin så går det naturligtvis alldeles utmärkt med färsk. Jag hade dock frusen och körde den därför en kort stund i micron för att soppan inte skulle bli iskall igen när jag tillsatte den, likadant med koriandern.

Låt koka tills alla grönsaker är mjuka och kör sedan med en mixerstav så att du får en slät soppa, häll i det kokta riset och krydda sedan. Jag åt den med en klick Tofutti Sour Cream, vegansk creme fraiche.

Super gott.

bild

Kommentera

