Potatis- och morotsgratäng med linser

15 Dec

En del maträtter, som den här, uppstår när man står med lite  råvaror i händerna utan att egentligen komma ihåg vad man hade tänkt att göra. Kan man ha linser i en gratäng? Naturligtvis kan man det! Gott blev det också,

2 stora morötter

4 stora potatisar

3.5 dl gröna linser

2 dl sojamjölk

2 dl havreyogurt

2 klyftor vitlök

peppar, timjan, salt

Sätt ugnen på 200 grader.

Jag ska säga på en gång att man kan underlätta för sig genom att låta morötter, linser och potatis koka en kortare stund innan man lägger dem i ugnsformen. Men hur man än gär med det ska morötter och potatis skalas och skivas först. Jag skar potatisen ”på längden” och slantade morötterna. ett lager potatis, ett lager linser, ett lager morötter, ett lager linser, ett lager potatis osv.

Eftersom detta var en helt oplanerad rätt hade jag ingen matlagnings”grädde” hemma, därav sojamjölken och yogurten. Jag blandade de både, och sitället för att krydda i själva gratängen så blandade jag ned kryddorna i mjölk/yogurtblandningen innan jag hällde det hela över den blivande gratängen.

Grädda i 55 minuter och servera med t.ex veganska burgare

 

bild

 

Kommentera

