Sillalternativ

9 Dec

Eftersom jag bara pulat med lite rester idag och det inte är så mycket att skriva om så tänkte jag att det kunde ju vara idé att skriva upp receptet på den där veganska senapssillen jag nämnt förut. Den fanns på mitt matbord till midsommar, så jag vet att det är ett aboslut fullgott alternativ. En annan jag kommer att prova till julen är currysillen

Grundstommen

1 aubergine (per inläggning)

salt

Skala auberginen och skär den i strimlor. Koka den sedan i kraftigt saltat vatten tills strimlorna mjuknar och blir sladdriga. Cirka 5 minuter. Var försiktig så det inte blir mos av dem. Håll bort vattnet och låt strimlorna rinna av.

Senapssås

5 msk stark och söt senap

2 msk socker

1 msk vinäger

1 dl olja

1/2 dl soja- eller havregrädde

salt, peppar, dill

Rör ihop senap, socker och vinäger och tillsätt oljan under omrörning. Rör även ned sojagrädden och smaksätt med kryddorna och hackad dill. Vänd försiktigt ned auberginestrimlorna i såsen och låt dem dra i kylskåpet i något dygn innan servering.

 

Currysås

(Förberedelsen av auberginen är alltså den samma som ovan)

2 dl soja- eller havregrädde

1 dl äggfri majonäs

1/2 msk curry

1/2 msk gurkmeja

Här är det inte så knepigt: rör ihop såsen i ovanstående ordning och vänd ned auberginen.

Kommentera

