Senapsinlagd tzay

28 Nov

Något jag gillar på julbordet är senapssillen- Någon sill blir det ju dock inte för mig, men jag har ett bra recept på aubergine i senapssås som jag testade redan till midsommar, kommer inte ihåg om jag redan lagt upp det, annars kommer det de närmaste dagarna. Detta är dock något annat som är himla gott; tzay. Nu har jag ju inte testat detta recept eftersom detta är julmat jag kommer att ha. Jag får återkomma med omdömen, och ni som eventuellt testar det är också välkomna att ge era synpunkter. Så här ser det ut:

300 g tzay

1 dl sojayoghurt

5 msk söt senap

1 msk dijonsenap

2 msk muscovadosocker

2 dl rapsolja

örtsalt och mald svartpeppar

Sätt ugnen på 225 grader

Grilla tinade tzaybitar i ugnen i 15 minuter i 225 grader. Blanda yoghurt med senap och socker. Vispa sedan kraftfullt ned oljan i yoghurtblandningen. Salta och peppra.

Rör sist ned tzaybitarna, lägg ned allt i en glasburk och låt dra några timmar i kylskåpet

Sojaproteinen tzay:

2 svar to “Senapsinlagd tzay”

  1. Jesper Shuja 1 december, 2012 den 14:50 Europe/Stockholm12 #

    Det här lät väldigt intressant 🙂 Älskar Tzay, kan tänka mig att detta blir en hit!

    • vegetarianan 2 december, 2012 den 14:50 Europe/Stockholm12 #

      Ja, tzay är riktigt bra!

Kommentera

