Potatis- och böngryta med lite hetta

14 Nov

Den här mycket ”simpla” potatisgrytan kan man äta till i stort sett vad som helst. Undantaget skulle väl vara gräddglass, i såfall. 😉 Jag unnade mig några färdiga Samosas.

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

4 medelstora potatisar

1 vegansk buljongtärning

vatten

2 brk kidneybönor

spiskummin, koriander, örtsalt

(grön, inlagd chili. Kan skippas. Annars tog jag två och hackade dessa innan de hamnade i grytan)

 

Hacka och fräs löken tillsammans med vitlök, spiskummin och koriander. Som synes har jag inte angett något mått här, vilket beror på att jag älskar kryddor. Det är svårt att få det för starkt för mina smaklökar. Ta en dryg tesked av vardera om du inte vill ha det för starkt.

Se till att det verkligen puttrar ihop och att smaken av kryddorna sätter sig. Det brukar kännas på doften. Skala och tärna potatisen, vänd den sedan ett flertal gånger i lök/kryddblandningen, och låt den fräsa tillsammans med kryddorna innan du tillsätter den smulade buljongtärningen och vattnet. Vattnet ska bara täcka potatisen, inte mer. Lägg på lock och låt koka tills potatistärningarna är mjuka. Häll spadet av kidneybönorna och tillsätt dessa. Bönorna behöver bara bli varma.

 

Samosas

Antingen kan man göra det lätt för sig och helt enkelt köpa dem färdiga, med säkerhet finns de i en asiatisk affär nära dig. Annars kan man också köpa filodegark och röra ihop en fyllning som passar den egna smaken bäst. Efter som de bara var lite utfyllnadstilltugg denna lunch, och dessutom fördigköpta, så kommer jag att återkomma med recept på en rad fyllningar vid ett senare tillfälle

 

Kommentera

