Indisk masalagryta

5 Nov

Att jag gillar lite kryddig mat är säkerligen inte någon hemlighet vid det här laget, gärna med en lite indisk touch. Här är en gryta som med sin masalasås fyller kriteriena. I det ursprungliga receptet rekommenderades att man tog en burk indisk cooking sauce, men eftersom dessa ofta har en gräddbas är de otänkbara för mig som vegan. Men det är alltså ett alternativ om man inte har sådana betänkligheter.

1 gul lök

1 paprika

1 aubergine (ca 400g)

1 burk kokosmjölk

1 burk kikärtor

färsk koriander

ev. 1 dl naturell vegansk yoghurt

 

Masalablandning

2 tsk spiskummin

2 tsk mald koriander

1/5 tsk cayennepeppar

1/4 tsk mald gurkmeja

1 tsk mald kanel

1 tsk mald ingefära

 

Skala och grovhacka löken, samt tärna paprika och aubergine. Jag tog en gul paprika, men jag känner mig så frisinnad ikväll att jag låter er välja vad ni vill ha själva ;-). Fräs löken tills den blir genomskinlig och tillsätt sedan aubergine och paprika. Fräs i några minuter och tillsätt sedan kryddblandningen. Rör om så att alla ingredienser blir ihoprörda med blandningen. Häll sedan på kokosmjölken. Skaka burken eller rör om kokosmjölken ordentligt så att det är ordentligt blandad och fyllig. Låt koka ihop i cirka 5 minuter.

Häll av vätskan från kikärtorna och tillsätt även dem till grytan. Låt koka i ytterligare cirka 10 minuter. Servera med ris. Klicka gärna lite yoghurt på grytan vid servering.

 

Kommentera

