Grönsaksgryta så som mamma aldrig gjorde den

22 Okt

Det något märkliga namnet är ett litet skämt med det recept jag kapat här, ursprungligen kommer det från Miriam Sorell och ”Mouthwatering Vegan Recipes, och hon kallade den ”Baked Stew like my mamma used to make”. Eftersom jag inte bakade den blev detta inte som Miriams mamma gjorde den. Jag å min sida kan inte minnas att min mamma gjorde någon grönsaksgryta alls. Därav namnet. ;-). Men det är väldigt god och slinker ned i barnamunnar också!

1 medelstor röd lök

3.4 potatisar

2 medelstora morötter

2 vitlöksklyftor

2 tsk buljong

400 g gröna ärtor

3 msk tomatpuré

salt

5 dl vatten

1 nypa paprikapulver

1 nypa torkad mynta

Skala lök, potatis och morötter. Finhacka löken, tärna potatisen och slanta morötterna. Finhacka vitlöken. Fräs löken i olja tills den börjar bli genomskinlig. Tillsätt potatis och morötter och låt fräsa en stund. Tillsätt buljong och låt puttra cirka 5 minuter under lock. Rör om då och då. Krydda med mynta, paprikapulver och tomatpuré. Tillsätt ytterligare buljong och häll på vattnet. Låt puttra i cirka 30 minuter.

Denna gryta går även, om man vill, att efter koktiden i ugnen i cirka en timme. Det är dock ingalunda nödvändigt, och inget jag gjorde. Den blev väldigt mustig och god i allafall.

 

Kommentera

