Heliga Vegobullar – veganisering av David Batras recept

13 Okt

Första gången jag såg David Batra på tv så drog han ett skämt om sitt första besök i Indien, och förskräckelsen när han insåg att de ”köttbullar” han åt inte kom från Mamma Scan, utan från Pappa Bagge. Fårtestiklar alltså. Enormt äckligt, men den gången tror jag att jag skrattade. Sedan dess har jag kommit att inse att Mamma Scan är i stort sett lika äckligt, och David Batra har gett ut en egen kokbok med indiska recept ”David Batras inte så tråkiga indiska mat”. Det är ju inte en kokbok man, om man är vegan, kan laga mat från ”rätt upp och ned”, så jag har helt fräckt lånat hans ”Oheliga Köttbullar” och veganiserat dem, det vill säga, jag har bytt ut alla animaliska ingredienser mot veganska dito. Håll till godo:

3 msk ströbröd

0,5 msk riven, färsk, ingefära

1,5 tsk spiskummin

1 klyfta vitlök

1 dl sojamjölk

500 g vegofärs

———————————————————————————————-

3 msk veganskt ”smör”

1 dl vatten

2 dl sojagrädde

1 kanelstång

1 krm garam masala (David Batra själv använder cayenne, men jag tycker att garam masala går bättre ihop med övriga kryddor och dessutom ger en mer ”indisk” smak)

0,5 tsk koriander

0,5 tsk gurkmeja

salt och nymalen svartpeppar

1 kruka koriander

( 0,5 dl rostade mandelflingor)

Blanda ströbröd, mjölk och kryddor. Låt svälla några minuter. Tillsätt vegofärs och 1 1/2 tsk salt och blanda till en smidig smet. Här har vi ett litet ”problem” och det är att det är lite svårare att ”binda” vegofärs än så kallad vanlig färs, så till att börja med får man mer forma vegobullarna än att rulla dem. Jag rekommenderar eventuellt en liten ”skvätt” ”No egg” (äggsubstitut) i som kan bidra till att binda färsen. Bryn dem försiktigt runt om och ta upp dem ur stekpannan. I originalreceptet häller man sedan såsingredienserna på köttbullarna, men låt istället såsen koka ihop på egen hand och lägg sedan ned bullarna igen för endast ett par minuters sammankokning.

Såsen: Häll i vatten, grädde, kanelstång, cayenne, koriander och gurkmeja i stekpannan.

Före servering tillsätter du koriander efter smak, jag använde i brist på färsk fryst koriander, och jag ska se till att ha färsk hemma nästa gång.  Att jag satte mandelflingorna inom parantes beror på att jag skippade dem, men det är ju individuellt.

Det är bökigare att göra veganska/vegetariska ”kött”bullar än vanliga, men denna rätt är fantastiskt god och väl värt besväret.

Servera med ris.

2 svar to “Heliga Vegobullar – veganisering av David Batras recept”

  1. Hittarecept 16 oktober, 2012 den 14:50 Europe/Stockholm10 #

    Vilka goda recept du har! Har du hört om sajten Hittarecept.se?:)

    Om du är intresserad av att få mera trafik till din blogg så rekommenderar jag att du registrerar dig på Hittarecept.se! Just nu indexerar vi över 300 000 recept och via oss kan bloggarna på vår matbloggstoppen få t.o.m. 10 000+ besökare per vecka!
    Du registrerar dig enkelt här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!

    Mvh
    Ann-Sofi

  2. vegetarianan 16 oktober, 2012 den 14:50 Europe/Stockholm10 #

    Tack för tipset, det ska jag absolut göra!

Kommentera

