Rotad höstgryta

12 Okt

Att äta rotfrukter var ett ganska okänt fenomen för mig innan jag blev vegan. Sedan dess har jag hittat en mängd smaker jag var obekant och en klar favorit har kommit att bli rotselleri, som naturligtvis har en, om än liten roll i denna rotfruktsgryta.

0.5 gul lök

6 potatisar

4 morötter

2 rödbetor

1 lång svartrot

1 liten palsernacka

100 g rotselleri

2 vegetabiliska buljongtärningar

1 liter vatten

rosmarin, timjan, salt och färsk basilika

 

Finhacka löken, skala alla rotfrukter och tärna potatisen, rödbetorna och rotsellerin. Slanta morötterna och svartroten.

Fräs löken i olja och när den börjar bli genomskinlig lägger du i potatisen fräser lite och fortsätter på samma sätt med de övriga ingredienserna. Smula ned buljontärningarna, häll på vatten och låt koka till samtliga rotfrukter är mjuka men inte för mosiga.

Krydda och tillsätt den färska basilikan sist av allt. Att kryddorna inte har någon måttenhet beror på att jag tycker de alla är ganska milda, och man kan nästan inte ”överkrydda”, men jag tog 2-3 ”skakningar” ur burken och fem finklippta basilikablad. Var beredd på att grytan på grund av rödbetorna får en röd ton. Personligen tyckte jag grytan hade allt man kunde önska sig som den var, men man kan naturligtvis servera den med ris.

Kommentera

