”Hur lång tid tar det att vänja sig vid att vara vegan?”

24 Sep

Såg att någon sökt på frasen ”hur lång tid tar det att vänja sig vid att vara vegan” och hamnat på min blogg. Tyvärr fick ju personen ifråga inte svar på den frågan. Anledningarna till detta är två: dels hade jag ju innan nu skrivit inte något om detta, dels så tror jag det är helt individuellt. För mig var övergången från vegetarian till vegan i stort sett omärklig. Många bryr sig inte ens om att ”mellanlanda” som vegetarianer, även om jag tror det är relativt vanligt. Har man djurs välbefinnande som anledning till att skippa kött och sedan sätter sig in mer i vad även mejeriindustrin handlar om så är det en i stort sett oundviklig utveckling.

Vad är drivkraften för att bli vegan?

För mig har det varit ett avståndstagande från det lidande som kött- och mejeriindustrin ovillkorligen innebär. Det finns inget som heter human slakt, och när man väl fått en inblick i vad det handlar om, då är det inte svårt.

Det händer att detta med att vara vegan presenteras som en diet. Detta påstående finns mycket att säga om, men först detta: ser man det som en diet så tar det nog ett bra tag att vänja sig. Förmodligen kommer man att se det som att man får avstå från nästan allt. Man står ut en tid och sedan slutar man.

Det ligger i dietens natur, en diet är en oftast kortsiktig kostomläggning för att nå ett mål, vilket i regel är att gå ned i vikt.

Men den absoluta majoriteten av oss som är veganer kommer benhårt att hävda att det inte är en diet vi ägnar oss åt. Det är en ideologi och ett förhållningssätt till världen som inte är uteslutande, utan tvärtom i allra högsta grad inkluderande.

”Va??” säger någon. ”Inkluderande?? Ni utesluter ju ALLT!!”

Tja…vad är det vi utesluter….Lidande skulle jag säga. Lidandet hos de djur som tvingas sätta livet till för att folk ska äta kött. Personligen upplever jag en enorm mental lättnad av att slippa vara en del av det.

När jag för denna bloggs intervjusektion pratade med Gary Smith (läs gärna intervjun) hävdade han att människor inte är medvetna om att det är andra levande varelser de äter. Och det är kanske inte så konstigt. Bortsett från de djurkompanjoner som lever tillsammans med oss, hundar och katter till exempel, så lever de flesta av oss väldigt långt från djuren. Man kommer oftare i kontakt med en förpackad högrev på ICA eller liknande, än en faktisk ko.

Så vad är det vi inkluderar då? Vi inkluderar alla andra, levande, kännande varelser som har samma önskemål om ett liv fritt från lidande och död som vi har. Vi erkänner djurs rätt att inte utnyttjas för handelsvaror, varken deras kött, deras päls, ull eller annat som fråntvingas dem i form av ägg och mjölk.

I stort sett varje gång jag får frågan om jag är vegetarian och svarar att jag är vegan så får jag svaret ”Oj, så pass extremt!”

Det finns inget extremt i att vara vegan. Vad är extremt i att ha en livshållning som INTE inkluderar dödsångest och blodspillan. Ingenting, skulle jag påstå.

Att vara vegan är inte längre speciellt krångligt. Det finns alldeles utmärkta substitut för i stort sett allting.

 Mjölk: Sojamjölk, rismjölk och havremjölk. Även alldeles utmärkta yoghurtsorter finns att få, och här vill jag särskilt slå ett slag för Carlshamns nästan rörande goda soygurt.

Smörgåspålägg: Sojaost finns att få. Tofuline har dessutom en väldigt god färskost med ört-och vitlökssmak.

Att det finns god mat att äta hoppas jag att jag redan bevisat med min bloggs blotta existens.

Jag kommer vid senare tillfälle att publicera ett inlägg med de näringsämnen man ska hålla koll på, och genom vilka råvaror man i väldigt hög utsträckning kan få dem igenom.

Dock ska jag redan här påpeka vikten av B12 vilket är det ämne det är svårt att få i sig via vegansk kost. Detta finns dock i pillerform hos hälsokosten.

Att äta en varierad kost är viktigt, och en del vill gärna göra gällande att detta är speciellt viktigt för vegetarianer och veganer. Sanningen är dock den att en varierad kost är viktig för alla, och jag tänker avsluta med att köra ut hakan och påstå att som vegan med ett matintresse så äter man en mer varierad och näringsriktig kost en någon som går hem och på rutin steker upp en köttbit och kokar sig ett par potatisar, vilket allt för många gör.

Kommentera

