Vegetariska skor

18 Sep

Av någon anledning har jag inte kommit mig för att berätta om mina fantastiska vegetariska skor förrän nu. Men de är onekligen värda att berätta om. Vad man ofta inte tänker på är att det inte bara är i matproduktionen djur exploateras mot sin vilja. Det förekommer i allra högsta grad i klädindustrin också, och att läderskor är en del av denna exploatering kommer väl i och för sig inte som en total chock.

Jag ville köpa ett par Doc Martens lågskor. Som vegan var det inte längre en möjlighet, jag började se mig omkring efter alternativen och hittade ett i stort sett identiskt substitut hos Vegetarian Shoes i Brighton. Jag ska säga att det finns återförsäljare av vegetariska skor även i Sverige, men jag ville ha vad jag ville ha, om man säger så, och valde därför att handla hos denna butik via nätet. Som kuriosa kan nämnas att mina skor blev några hundralappar billigare än om jag skulle ha handlat inom Sverige. Inklusive frakt. Vän av ordning kan naturligtvis, och med rätta, påpeka att hade jag handlat inom landet hade jag skonat miljön utsläppen från flygplanet, men faktum är att de svenska återförsäljare jag kollade upp också hade skor från England. Så deras import eller min import. Samma sak. Dessutom hade de som sagt inte vad jag ville ha.

Vegetarian Shoes startade 1990, då grundaren Robin Webb efter att ha gått på konstskola börjat tillverka skor för hand av alternativa material. Eftersom han var vegetarian ville han inte använda läder och en rörelse var född. Robin Webb sitter inte längre på kammaren och plitar ihop sina skor, för även om företaget fortfarande är att betrakta som litet så levereras skor över hela världen, samt har en rad återförsäljare både inom och utom landet.  Bland annat tillverkas skorna i den äldsta kooperativa fabriken i England, grundad 1881.

Skor finns i en mängd olika material, varav inga innehåller animaliska produkter. Mina är i Vegetan Micro som ser ut och känns som läder. Jag är ytterst nöjd med mina skor, och kommer när jag besöker London i oktober att köpa ett par högskaftade kängor vilka jag bett butiken ”Secret Vegan Society” ta in från butiken i Brighton till mig.

Kommentera

