Vegansk Shepherds Pie

28 Aug

..eller hur jag fick min son att äta potatismos. Alla som har barn vet att det kan förekomma vissa låsningar vid vad som är äckligt eller inte. Eller barn förresten, finns massvis med vuxna som har en massa vanföreställningar när det gäller mat. Tänk bara alla köttätare som inbillar sig att vegetarianer och veganer bara lever på sallad, när vi äter så vanvettigt god mat!

Shepherds Pie kan göras både med vegetarisk färs, eller som här med en grönsaks- och linsröra som jag hittade i den briljanta kokboken Vegania av  Nina Andersson.

Medan du gör i ordning grönsakerna för röran så sätter du på potatisen för det kommande moset. Jag kommer inte att gå in på detaljer när det gäller detta; mos kan alla göra. Potatis i sin naturliga form ohämmat vegansk, smör och mjölk byter du naturligtvis ut mot mjölkfria dito. Observera att när jag säger ”mjölkfria” så menar jag inte laktosfria, utan mjölkfria. Finns i kylen på vilken välsorterad matvarubutik som helst, Willys till exempel.

Sätt ugnen på 225 grader

Hur som helst:

Linsröran

1 hackad lök

1 morot (jag tog två), skivad eller grovt riven

1/2 grön paprika (jag tog en hel ;-P )

100 gr skivade champinjoner

300 gr krossade tomater

1/2 dl chilisås eller ketchup (ska barn äta detta kan det fungera bäst med det senare alternativet)

1 – 1 1/2 dl röda linser

1 1/2 dl vatten

en vegetabilisk buljongtärning

chilipulver, paprikapulver ev några stänk tabasco eller oregano eller basilika.

Fräs lök, morot, paprika och champinjoner i olja. Häll i krossade tomater och chilisås eller ketchup. Tillsätt linser, buljong och vatten. Låt koka ihop. Det kan behövas mer vatten för att linserna ska mjukna ordentligt. Krydda. Börja med en tsk av utvald krydda och öka sedan efter smak.

Koka tills grönsaker och linser är mjuka. Häll röran i en ugnsfast form och täck med potatismos. Grädda i ugn i 25 minuter eller tills potatismoset fått fin färg. Servera med grönsallad.

 

2 svar to “Vegansk Shepherds Pie”

  1. Ska det va´en påtår... 29 augusti, 2012 den 14:50 Europe/Stockholm08 #

    Hej, från en vegetarian sen många år. Intressant blogg. Sparar receptet…
    tant Elin

    • vegetarianan 29 augusti, 2012 den 14:50 Europe/Stockholm08 #

      Tack, vad roligt att du tycker det! Kom gärna tillbaka senare i veckan då jag kommer att publicera en intevju jag gjort och som är väldigt intressant, om jag får säga det själv. 😉 Lycka till med ”pajen”!

Kommentera

