Ratatouille

21 Aug

Ibland känner jag mig som Tina, vad hon nu hette. Hon som i varje matlagningsprogram fascinerades av att maten hon just lagat var ”skitgod” Jag är förvisso inte med i tv, och definitivt inte i något matlagningsprogram, men det blir gott, och mycket mer än så kan man väl inte begära av maten? Just idag blev den också ganska färgglad, och det sägs ju att ju mer färg maten har, dess då nyttigare är den. Det gäller dock inte för köttätare. Kött är inte nyttigare ju rödare det är, tvärt om.

1 gul hackad lök

1 morot, tunt skivad

1/2 aubergine, tärnad eller skuren i halvmånar

1/2 squash, likaledes tärnad eller skuren.

1 röd paprika

1 liten bit pumpa (inget mått på denna eftersom den föregicks av ett ”jag tar den också”. Låt vad du tycker om pumpa avgöra. Den behöver inte ens vara med)

2 vitlöksklyftor

400 gr krossade tomater (jag lade dessutom i en färsk tärnad för att… ja, det blev lite bättre helt enkelt)

1-2 msk tomatpuré

1 1/2 tsk socker. Jag använder råsocker då jag tycker det har en mustigare smak än att bara vara sött.

vegetabilisk buljongtärning

basilika och oregano, gärna färsk

 

Fräs den hackade löken i olja tills den är genomskinlig, tillsätt skivad morot och aubergine och låt dessa i cirka 5 minuter Därnäst kommer paprika och squash som också ska fräsa. Tillsätt krossade tomater, vitlök, tomatpuré och socker. Låt koka ihop tills grönsakerna är mjuka. Servera med ris och varför inte lite gurka.

 

 

 

Kommentera

