Shortbread Cookie med smultron eller jordgubb

1 Jul

Det finns en fantastisk sida på internet som heter ”Mouthwatering Vegan Recepies” där jag allt som oftast hittar underbara saker, både vad gäller mat och godsaker. Ett exempel på detta är dessa ”Strawberry Shortbread Cookies”.

Då jag inte hade några jordgubbar hemma använde jag smultron istället,vilka jag plockade i min trädgård, men vem gillar inte smultron? Inte heller hade jag den Tofutti (vegansk färskost) som nämns i receptet, men man kommer ju från samma trakter från Cajsa Warg, så man tager vad man haver. Jag mixade tofu i naturell Soygurt och fick till något som funkade. Miriam Sorell som driver Mouthwatering Vegan Recepies använder också vitt vegansocker i sitt recept, jag använde oraffinerat råsocker.

Så här blev receptet i min version:

Torra ingredienser:

3 dl mjöl (glutenfritt i vårt fall)

1/2 dl råsocker

1/2 dl kokosflingor

2 1/2 tsk bakpulver

1 nypa salt

mjöl för bakbordet

Våta ingredienser:

3 msk vegan (mjölkfritt) margarin

3 msk cocosolja

2 msk vegan mjölk, soja eller havre

ca 1 dl Tofutti (se inledningen. är du inte vegan funkar naturligtvis vanlig färskost)

Jordgubbar, smultron, eller varför inte hallon.

Sätt ugnen på 200 grader och gör i ordning två plåtar med bakplåtspapper. Bland ihop de torra ingredienserna i en skål. Tillsätt margarinet och kokosoljan och knåda ihop dessa som du skulle göra med en pajdeg. Om du hittar Tofutti vispar du denna med den mjölken och blandar ned denna i degen sked för sked. Tar du min lösning så mixar du tofu i filmjölken och skedar ned även den. Rör in den i degen med en slickepott under cirka en minut. Använder du jordbubbar delar du dessa i fyra bitar, hallon i två och smultron är inte nödvändiga att dela. Knåda nu i dessa i degen men knåda inte för länge.

Häll upp degen på ett mjölat bakbord och forma den till en boll. Degen är väldigt ”lös” och mjuk, men ska så vara. Truck ut bollen tills den är drygt 2 cm tjock och ta ut rundlar ur degen med en pepparkaksform. Placera på plåten och grädda 10-15 minuter. Jättesmaskens.

Tack till Miriam Sorell för hennes många fina recept. Vill någon titta närmare på hennes sida så hittar ni en länk till vänster under ”Bloggroll”

 

 

 

Kommentera

