Vegansk Chokladcheesecake

23 Jun

Det här receptet är har jag hittat på den engelskspråkiga siten ”Mouthwatering Vegan Recepies”, som bokstavligen rinner över av det ena smaskiga receptet efter det ena, med mat, smoothies och efterrätter. Den sidan drivs av Miriam som jag inte kan annat är att tacka för den här cheesecaken.

Den är helt vegansk och innehåller därmed varken smör eller ägg. Där emot innehåller den följande:

Botten:

13 veganska kex

ca 50 gr valnötskärnor

1/5 dl smält kokosolja, eller annat veganskt matfett

2 msk osötad kakao

1 tsk kaffepulver

1 rågad msk florsocker

1 rivet apelsinskal

2 msk Kahlua (något jag skippade med tanke på min son)

1 krm salt

Smörj en sockerkaksform med löstagbar botten. Lägg sedan kexen i en mixer och smula dem. Tillsätt kakao, kaffepulver och florsocker och mixa någon minut till. Lägg nu ned valnötskärnorna i skålen och mixa ytterligare något. Valnötskärnorna ska dock inte mixas till ett pulver, utan vara relativt stora bitar. Tillsätt nu dem smälta kokosoljan och mixa en liten stund till. Nu är det dags för det rivna apelsinskalet och kahluan om man väljer att ha den. Mixa. Tryck sedan ut massan i din bakform, och platta med fingrarna så att den blir jämt fördelad i formen. Ställ nu formen i frysen i cirka en timme och sätt igång med fyllningen.

Chokladfyllning:

349 gr silkestofu

125 gr vegansk choklad

3 msk kakao som blandas med med 50 ml hett vatten och rörs ihop till en pasta. Låt svalna.

2 msk agavesirap

1 msk florsocker

riven choklad för garnering.

Enligt uppgift så har Blue Dragon silkestofu. Jag lyckades dock inte hitta någon i Örebro, så jag valde att använda sk bomullstofu istället. Eftersom tofu i sin grundform inte smakar något så går det att använda vilket som, silkestofu är mjukare än den jag använde, och till viss del påverkar det alltså kakans konsistens, men det är det enda.

Hur som helst: Nu är det bara att lägga tofun i mixerskålen och tillsätta samtliga övriga ingredienser. Mixa tills allt är väl blandad. Vid det här laget hade jag börjat oroa mig att kakaosmaken skulle bli för stark, så jag ökade mängden agavesirap något, och det gör man naturligtvis efter smak. När allt är mixat till en jämn smet är det dags att fördela den i formen. Se till att breda ut den jämt över kexbotten. När detta är gjort; strö den rivna chokladen över hela kakan som dekoration. Placera cheesecaken i kylskåpet över natten

Huruvida min extra sked agavesirap hade någon som helst påverkan vet jag inte, men chokladsmaken blev väldigt mjuk och fin, och helt enkelt supergod. En smakförhöjare är att äta den med en klick glass, och vill man ”go vegan all the way” så rekommenderar jag Oatlys Tofuglass, varför inte med jordgubbssmak?

Bild

 

 

Kommentera

