Linsgryta med tomat och curry

19 Jun

Härligt, idag kunde jag laga mat utan att vare sig leta kattungar, jaga grannhundar eller stressas av att någon påpekade att han var hungrig (det motverkade jag med en rejäl efterrätt före 😉 ).

Så blev det Linsgryta med tomat och curry. Det slog mig där jag stod och rev morötter att jag sällan lagt ned lika mycket engagemang på att laga mat med kött som jag gör när jag lagar vegetariskt. Seriöst; många av oss ”lagar” köttmat genom att slänga lite köttbullar model Mamma scan i stekpannan, eller som bäst gör en korvstoganoff.

Men här är det helhjärtat, på alla sätt och vis, även om det ingalunda är komplicerat. Och här är dagens recept:

1 gul lök

2 morötter

2 klyftor vitlök

500 gr krossade tomater

1 buljongtärning, grönsak naturligtvis

vatten

2 dl röda linser

curry, chilipeppar (vilken jag hoppade då Zack inte är så förtjust i stark mat) salt.

Finhacka löken (var har vi hört det förut 😉 ), skala och riv morötterna. Bryn lök och morötter tillsammans med den pressade vitlöken.

Tillsätt de krossade tomaterna, buljongen och vatten, vars mängd avgörs av hur utspädd du vill ha grytan. Skölj av linserna och tillsätt dem också. Låt puttra under lock i 10-15 minuter.

Servera med ris, och varför inte lite sallad.

Kommentera

