Indisk Kikärtscurry

12 Jun

Jag antar att det kan bli tjatigt att höra hur fantastiskt gott allting är, men jag tycker verkligen det så jag kommer att fortsätta tjata: även denna Kikärtscurry hör till kategorin. Återigen kan jag bara konstatera att Zack tuggar i sig vegetarisk mat på ett sätt han aldrig gör när man stoppat ned ett dött djur i maten.

Denna rätt är alltså god (sa jag det 😉 ) snabblagad och genom sina ingredienser billig ( man hör ju ibland argumentet mot vegetarisk mat att det är krångligt och dyrt)

1 gul lök

1 klyfta vitlök (eller fler om man så önskar)

1 – 1 1/2 tsk curry

2 msk tomatpuré

1 1/2 buljontärning

4 dl vatten

1 tsk kardemumma

1 kanelstång

2 dl kikärtor (konserverade)

2 dl matlagningsyoghurt

Finhacka den gula löken och fräs tillsammans med pressad vitlök och curry tills löken blir genomskinlig. Tillsätt kardemumma, tomatpuré, kanelstång, buljongtärning(ar9 och vatten.

Låt småputtra i cirka 30 minuter.

Tillsätt kikärtor och koka i 5 minuter. Rör till sist ned yoghurten och värm försiktigt.  Servera med couscous eller bulgur

Bild

Kommentera

