Auberginelasagne

8 Jun

Från början var tanken att jag skulle göra en vegetarisk lasagne. Eftersom min son är gluten intolerant och min erfarenhet av glutenfria pastaplattor inte är helt positiv så bestämde jag mig för att prova något annat. det blev istället aubergine. Frågan är väl om man då kan kalla det för lasagne, eller om själva namnet förutsätter plattor? Skit samma, gott blev det i allafall, och JAG kallar det Auberginelasagne.

150 gram vegetarisk färs

390 gram krossade tomater

2 st medelstora morötter

250 gram keso

2.5 st auberginer

riven ost

Basilika, salt, peppar.

Stek upp färsen och blanda ned de krossade tomaterna. Under tiden detta kokar ihop, skala och riv morötterna och blanda sedan ihop dem med keson. Skrä auberginerna antingen som ”slantar” eller plattor, och varva dem sedan med fyllningen enligt ”lasagneprincipen”. Köttfärsröran och morot/kesoröran utgör alltså olika lager.

Snabbt, lätt och jättegott.

Bilden nedan har jag ”snott”, men den kommer att bytas ut när min lasagne inte bara blir god, utan också snygg 😉

Kommentera

